Hoe kunnen Amsterdamse theaters het publiek binnenhalen dat ze graag willen? Daarvoor moeten zij weten hoe hun publiek eruit ziet en wat deze mensen aanspreekt. Bureau Buhrs gaf een uitgebreid doelgroepadvies in opdracht van vier Amsterdamse theaters: De Meervaart, Podium Mozaïek, de Tolhuistuin en het Bijlmer Parktheater. Deze theaters spelen in kwetsbare buurten van Amsterdam een belangrijke rol als plaatsen voor ontspanning, ontmoeting en educatie.
Leuk of leerzaam?
De vier theaters wilden meer inzicht in hun publiek. Welke doelgroepen wisten zij wel te bereiken en welke juist niet? Bureau Buhrs maakte gebruik van de leisure-leefstijlen van de Leefstijlvinder van onderzoeksbureau SAMR. Voorbij traditionele socio-demografische kenmerken, zoals leeftijd en inkomen, maken de leisure-leefstijlen inzichtelijk wat mensen zoeken in hun vrije tijd. Zo wil de één vooral plezier maken en vindt een ander het juist belangrijk om iets te leren van een theaterbezoek.
Betere afstemming op doelgroepen
In samenwerking met onderzoeksbureau SAMR deed Bureau Buhrs een kwantitatieve leefstijlanalyse, aangevuld meteen enquête en focusgroepen. Op basis van dit onderzoek gaven wij de theaters handvatten om hun programmering, marketing en communicatie beter af te stemmen op hun doelgroepen. Zo kunnen de Amsterdamse theaters in de toekomst hun publiek nog beter bedienen.